شیوع اپیدمی وبا در سوریه: ۲۳ نفر جان باختند

در حالی که ۲۳ نفر بخاطر اپیدمی وبا در سوریه جان باختند، بیش از ۷۰۰ مورد مبتلا به وبا وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، وابسته به سازمان ملل، گزارش هفتگی خود را در مورد اپیدمی وبا که از ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ در شمال غرب سوریه آغاز شد، منتشر کرد. بر اساس گزارش وضعیت از ۴ ژوئن تا ۱۰ ژوئن، تعداد موارد مشکوک مبتلا به وبا در استان‌های ادلب و حلب سوریه از ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ که اولین مورد مشاهده شد به ۹۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسیده است.

حلب و ادلب

بر اساس این گزارش، ۴۰ هزار و ۷۲۲ مورد مشکوک مبتلا به وبا در استان حلب و ۵۱ هزار و ۷۳۹ مورد در استان ادلب گزارش شده است. WHO اعلام کرد که ۷۱۲ مورد از این موارد در شرایط آزمایشگاهی تایید شده است. همچنین ۲۳ نفر بر اثر ابتلا به وبا فوت کردند، میزان انتقال بیماری ۲ درصد و میزان فوت ۰۲/۰ درصد اعلام شد.

بر اساس این گزارش، شهرستان‌های حریم و ادلب از توابع استان ادلب با ۲۷ هزار و ۸۸ و ۱۵ هزار و ۳۷۸ مورد مشکوک بیشترین موارد مشکوک را دارند. در حلب، مناطق عزاز و جبل سامان به ترتیب با ۱۰۶۳۸ و ۹۴۵۵ مورد مشکوک به وبا بیشترین موارد مشکوک را دارند.

کودکان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند

بر اساس این گزارش، کودکان زیر پنج سال بیشترین آسیب را از اپیدمی وبا داشتند. ۴۴/۵۹ درصد موارد مشکوک به وبا در کودکان زیر پنج سال و ۵۰ درصد از کل موارد در مردان مشاهده شده است. همچنین تاکید شد که تنها ۱۷ هزار و ۲۹ مورد در کمپ‌های پناهندگی و ۸۰ درصد مابقی در سکونت‌گاه‌های خارج از کمپ‌ها مشاهده شده است.

در این گزارش با یادآوری اینکه زمین‌لرزه‌های ۶ فوریه ۲۰۲۳ بیش از ۱۱ هزار خانواده سوری را تحت تاثیر قرار داده، تاکید شده است که این زمین‌لرزه‌ها وضعیت بهداشتی موجود را بدتر کرده است. در این گزارش تاکید شده است که پس از زلزله، امکانات بهداشتی موجود اولویت را از درمان مجروحان به درمان وبا اختصاص داده شده است و برخی از مراکز بهداشتی به حالت سرپناهی برای آوارگان تبدیل شده است که به خطر شیوع اپیدمی وبا کمک کرد.